Sunday 4 August 2013

Pengalaman Interview Biasiswa Sime Darby

Assalamualaikum kengkawan dan adik2 semua..

Hari ni aku cuba menyempatkan diri untuk share sikit pengalaman interview..Bukan interview keje,tapi interview nak dapatkan biasiswa atau name org puteh nye,scholarship..haaa..gituuu..
Kalau dalam masyarakat kita,org yg dpt biasiswa ni dikategorikan org yg bertuah.Sebab dapat tajaan untuk study.Alhamdulillah,Allah pilih aku untuk tuah yang ini..Memang rezeki..Sime Darby pulak..Siape xkenal name Sime Darby kan?Sampai sekarang pun aku still macam xpercaya aku one of the scholar yg sgt lucky ada biasiswa untuk meneruskan kehidupan di UiTM di hati ku..ngehh.. ngehhh..ngeehhh...

Usahlah kau bermesra dgn lebih lanjut lagi Mira sebab org nak bace pengalaman kau macam mane dapat biasiswa ni..Bukan nak bace bebelan kau yg tiada makna..hihihi..ok..Nak start yang mane dulu nih?Ohh..Nak bg tau tujuan aku share experience ni sebab ade beberapa yg inbox fb mahupun msj2 henfon aku nak tnye tips interview..Kalau musim interview scholarship je,aku jadi popular jap di kalangan kawan2 yang dikenali mahupun tidak dikenali..Wahaha..Aku dapat tau interview untuk Sime Darby (aku letak pasni SD je malas nak taip pepanjang) ni akan diadakan lepas raye ni..Jadi,tidak terlarat lah aku nak jawab sensorang tanye aku cmne tips dan keadaan interview kat SD ni.So,aku buatlah entry ni..Sila bace dgn tekun ea..

Ok..Ni aku tulis untuk interview SD je tau.Interview lain aku xtau..Korang g tanye org lain la kalau nak tau interview dari company lain..yang aku tau dari Pak Darby kesayangan aku jerrr...

Sebelum kite bermula,aku exdplain psal kategori scholarship SD dlu..Die ade due kategori..Satu kategori Excellence which is xambik kisah la gaji parents korang brape pun..Janji CGPA korang atas 3.5 atau lebih mesra dikenali sebagai First Class punye pointer..Ni untuk dari lepasan diploma ke,kolej ke ape ke yg menggunakan sistem pointer..Kalau lepasan SPM aku xtau la brape limit A yg die nak..Korang cek la sendiri kat website SD sbb aku ambik scholarship ni pun melalui pointer diploma..Name pun kategori Excellence ye x..So,result untuk mohon jenis yg ini haruslah bergemerlapan dan bersinar2..haaa..gituuuu..

Kategori yg kedua ialah untuk underprivileged (kurang berkemampuan dari segi kewangan) dan untuk Orang Kelainan Upaya (OKU)..Untuk jenis yg ini SD ambik kira gaji parents sebab yelah..Kenalah tau yg korang ni layak ke x..Sebab skrg ni ramai org yg kurang berkemampuan dari segi kewangan tapi bijak belaka,so SD nak sponsor lah diorang ni study...If xsilap aku,gaji parent kene lah maksimum RM2000..Tapi korang g cek balik la kat website SD sebab bukan tujuan aku nak ingat syarat2 permohonan dalam entry kali ni..haha..Tapi jangan lah rase kalau result teruk tp dari segi gaji parent korang layak,korang boleh mohon..Sape nk taje kau kalau malas blaja ha..??? (emosi tetibe aku) Atleast untuk kategori ni, korang kene CGPA 3 pointer ke atas and untuk OKU 2.6 macam tu la xsilap aku.. (haha..berapa kali xsilap ntah..ayat penyelamat supaya korang xcakap aku bg info sesat)..Pergi cari website SD sediri. ni link nye..

Yayasan Sime Darby

Ok,now we move on how the interview will look like..Interview SD ni akan dimulakan dgn sedikit presentation...Kau nampak x perkataan 'sedikit' yg aku taip?Maknenye mmg sedikit lah..Xpayah la nak pitam bagai kalau sebut pasal presentation..It is very simple presentation which is korang akan datang dgn bawak dokumen korang..Then ade sikit briefing dari staff YSD (yayasan sime darby),pastu korang akan dilepas kan bertiga2 ke bilik kuarantin..Bilik kuarantin tersebut sgt lah gelap,dan menakutkan..haha..Xdelah..Bilik kuarantin tu selesa yg amat siap aku rase nk tido dalam tu..Korang akan dikuarantin dalam 15 minit macam tu bertiga..Bertiga tu haruslah dgn org2 yg nk interview jugak..Memang xkenal,so time ni korang xpayah nk peramah sgt..Cool down..Relax..Refresh sikit pale otak korang tu..Pastu staff akan bagi korang kertas kecik2 yg dilipat2 yg dalamnye ade tajuk yg sangat bermakna..Korang kena pilih randomly lah..Ala..macam nak cabut undi dalam kelas tu..Macam tu la lebih kurang..Kalau korang punye tangan ade luck,dpt tajuk senang..Kalau jenis tangan xbertuah,dpat la tajuk susah..Tajuk presentation ialah tajuk yg sgt common sense..and also,current issue..Aku dlu dpt tajuk "Benefit of Healthy Life Style"..And oh yeahhh..Alhamdulillah..Agak senang bg aku tajuk ni sbb dh study sikit2..Aku pun macam korang jugak..Google2 info sebelum interview..haha..Antara tajuk org lain yg aku ingat ialah Opinion for Science and Mathematic in English,...... .... ....Yang lain aku xingat lah..sorry sgt korang..Tp yg penting tajuk tu biase2 je la..Xde la sampai die tnye soalan addmath ke fizik ke biologi ke..
Korang ade mse dlm 5 minit untuk prepare..Opss..Lupe nk bgtau,dlm blik kuarantin diharamkan bawak segala bende kecuali badan korang je..So,nak prepare presentation tu korang diberi sebatang pensel and sehalai kertas A4 yg suci dari segala contengan..

Selepas itu,korang akan diminta untuk masuk ke bilik interview..Adakah bertiga dgn kwn2 baru tadi?Semestinya jawapannya tidak..Sila masuk sorang2 dgn kertas yg korang dh prepare tadi..Macam mane care nk masuk,nak duduk ke berdiri and tips lain aku bgtau kat bawah sikit ea..Tolong bace dgn bersabar sehingga habis.Untuk stage yg pertama ni, sorang je panel yg akan dengar bebelan korang..So,xpayah la nk cuak sgt..Sorang je kot...Kalau korang terbuat kesilapan yg memalukan pun,malu dgn die sorg je lah..Xde sape tau..Nanti die suh korang buat presentation secara oral atau bahase melayunye,secara lisan sahaja..Tidak perlu smpai perlu berlakon atau bersajak pun..Cakap idea yg korang dh prepare time kat blik kuarantin tadi..Sebelum start presentation,biasenye panel akan kenal kan diri die dlu..Korang KENA AMBIK KISAH ape position die dlm SD..Supaye nanti korang ade idea nak berbual mesra dgn dia..Take note dalam kepale otak korang yg die keje bahagian ape..Name ape..Pastu nanti die akan tanye background korang pulak..and please..Cerita la yg nampak professional sikit..Jangan la cerita korang suka makan nasi goreng bersama air cincau..atau korang mempunyai seeokor kucing yg gebu..Xpayah..Xpayah..Cerita korang asal mane,level of study,ambition korang..Pastu cakap la korang berminat dan bercita2 untuk bekerja bawah SD satu hari nanti..haa..elemen membodek haruslah ade..Tapi bukan lah bodek sgt pun,betul ape..Xkan lah korang mintak biasiswa SD tapi xbercita2 nak keje dgn SD?Kan?Kan?

SO,bab backgorund,pandai2lah korang..Bab presenatation,nanti die akan tnye seketul due ketul soalan dari presentation korang..Macam aku dlu die tnye 'Why Malaysia do not really practice healthy lifestyle?'...Haa..Pandai2 lah nk jwb..Jawab biar logic..Jgn jwb bukan2..Memandangkan SD merupakn syarikat yg guna bahasa inggeris sbgai bahase perantara,so korang kena jwb fully english lahhh..Try ur best..Untuk yg xteror bahasa inggeris macam mane wahai mira munirah??

Meh aku bg tips untuk yg xteror bahase omputeh,tipsnye,TIBAI..haha..Korang cakap broken english pun xpe as long as korang effort nak speaking..Jgn la guna bahase melayu...try avoid sekejap bahase ibunda kita ni...Aku ni xteror english pon..SPM dlu pn credit je subjek bhase inggeris ni..So,kalau aku boleh berspeaking,korang mesti boleh..Chaiyokkk!!!!

Last untuk stage pertama,korang akan ditanya soalan ini. "Do u have any question?"..haaa..sudah..Penat die soal kite,kite pulak die mintak soalan..And please..Korang prepare satu soalan since dr rumah lagi..Soalan yg menyenangkan hati la...Jangan menyibuk tnye panel dh kawin ke belum..JANGAN TANYE PERIBADI PANEL.Dulu aku tnye soalan cenggini "Since SD one of the establish company in real estate industry, did SD have any valuer?"..haa..gitu..Korang jgn tiru soalan aku pulak..Nanti same pulak soalan sume orang..Pikir soalan korang sendiri..ok?

Dah habis interview,panel tu siap bukakkan pintu lagi untuk aku..and dia sempat cakap "I HOPE U WILL JOIN SD AS ONE OF THE STAFF AFTER GRADUATING LATER"..Subahanallah.Berpinar2 jap mate aku..Aku mohon biasiswa,tp dpt offer nk join keje SD pulak.walaupun bukan officially offer, tp itu menunjukkan tahap perfomance aku sebentar tadi..ngeh..ngehhh..Terima kasih Allah..

Kalau korang berjaya di stage pertama,korang akan dimaklumkan ke stage ke dua melalui email.Oleh itu,korang cipta la email yg senang org SD nk contact..Jgn buat email berbelit2..Lebih baik buat email tu guna nama korang.Contohnye kalau name korang siti aminah,buatlah email sitiaminah@gmail.com..Siap bg contoh lg aku ni..Detail betull...Ni pun sebab aku punye pengalaman email berbelit,SD salah record,aku xdpt email 2nd interview..Tgok2 aku kol die ckp "kenape awk xdtang?hari ni interview awak 2nd stage"..Haaa.naya wa cakap lu..Kelam kabut aku minta postpone interview like a bossssss..Tapi pihak SD tegur la aku sbb bg email yg susah..Padan muke titewww..hikhik..

Alhamdulillah..I move on 2nd stage!Thank you Allah.. At 2 nd stage, no more presentation..Only interview about yourself..And u..Yes..U...Ade due panel yg akan tnye psal background korang secara sgt detail..So,better korang berlaku jujur dan saksama..Please tau income family korang,mak ayah keje ape,and study psal family korang..Buat malu je pasal family sendiri pun xtau nanti..And again,one of the panel ckp cmni kat aku "puan ni kerja kat bahagian property at SD property.Nanti kerja,jgn lupa tegur puan ni"..Sambil menunjukkan ke arah panel yg lagi sorang..Allah..Aku happy sgt panel tu ckp cmtu..Seolah2 nk terima aku masuk kerja pulak..Alhamdulillah..Peluang nampaknye semakin cerah..

A few weeks later (xhingat la brape lame dr 2nd stage interview tu), aku dpt email yg aku berjaya mendapat scholarship sime darby.Alhamduliilah.Terima kasih Allah!!Aku dijemput ke 1 majlis berprestij yg dianjurkan oleh Yayasan Sime Darby.Siap naik stage terima certificate yg membuktikan kita ni pemegang biasiswa SD.Hanye Allah yg tau perasaan titeww time tu.. =,D

Ni gambarnye..nah2..tgok..Lepas majlis,kitoang dapat makan sedap2 wooo..Chef SD yg masak sendiri tau..Banyak gila makanan tp time tu aku xterpikir pulak nak tgkap gmbar makanan2 tersebut..huhuu..

Tu lah dia al kisah nye..Seperti yg dijanjikan,aku nak share sikit tips menghadapi interview..

1) Pakai pakaian yg bersesuai..Kemas.Nampak professional..Perempuan elok pakai baju kurung.Lelaki pakailah kemeja berserta tali leher.
2) Kasut seboleh2nya bertutup.Jangan nampak jari kaki tau.
3) Nak masuk bilik interview bace lah doa,dengan kaki kanan..Haa..macam nak exam..Kalau panel melayu,bagi salam..SENYUM.
4) Jangan duduk selagi panel xjemput ekau duduk yoooo..
5) Bertenang,hati tu banyak2 la ingat Allah..
6) CONFIDENT. Please confident.Jangan buat muka cuak,nerves dan sewaktu dgn nya.
7) Jawab ape yg ditanye.Jangan merapu2.
8) Bagi tau jugak kelebihan diri korang kenapa korang layak untuk dpt biasiswa tu dlm ramai2 org yg mintak. Bg la tau korang ni can work under pressure ke, berdisiplin ke ape ke..
9) Jangan lupa jugak study pasal company SD..SD ade berapa pecahan.Ape sumbangan SD pada masyarakat.Berapa keuntungan SD dlm paper..Cari newspaper.Google information.JANGAN MALAS!!
10) Last but not least,kita berusaha,Allah yg tentukan..Tawakal lah lepas tu ye komeeee..Berdoa banyak2..Insyaallah..Ade rezeki,adelah..Kalau xde,mungkin rezeki kat tempat lain..

so, GOOD LUCK KORANG!!!

Tqvm for read this super long entry!Selamat hari raya..Maaf ZAhir Batin..

14 comments:

  1. Pointer akak berapa dulu?
    Sya student matrikulasi dan sedang memohon..

    ReplyDelete
  2. pointer diploma 3.88.goodluck!

    ReplyDelete
  3. hello, i would like to ask that as u gonna work in property division, what course u take that time?

    ReplyDelete
  4. kak . berapa peruntukan sd bg satu sem ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu time akak rm 700 sebulan, setahun ada rm600 elaun buku, dan if pointer 3.00 above akan dapat computer allowance rm3000 (sekali je).

      Delete
    2. dulu time akak rm 700 sebulan, setahun ada rm600 elaun buku, dan if pointer 3.00 above akan dapat computer allowance rm3000 (sekali je).

      Delete
    3. Nak tanya. Computer allowance tu dapat bila?

      Delete
  5. Hi kak. Sy pun dapat ysd scholarship yg excellent tu for spm leavers. So far hows ysd managing their scholars eh?

    ReplyDelete
  6. Hi kak. Sy pun dapat ysd scholarship yg excellent tu for spm leavers. So far hows ysd managing their scholars eh?

    ReplyDelete
  7. kak
    nak tanya

    masa stage 1
    memang buat presentation jak?

    ReplyDelete
  8. Dear Candidate,

    Congratulations!

    We are pleased to inform that you are short-listed for the final stage of the scholarship assessment; the "Final Interview" under the YSD Bursary Programme 2016. Please be reminded that this scholarship programme is only eligible for candidates who wish to pursue Diploma studies only.Therefore, you are required to attend the final interview session at the date and location as follows:

    Date
    2 June, Thursday
    Session
    Morning
    Time
    8.30am – 10.30am
    Venue
    Yayasan Sime Darby, Wisma Sime Darby, Jalan Raja Laut, 50350, Kuala Lumpur

    A. The Final Interview



    1. The Final Interview is the final stage of YSD scholarship assessment for Bursary category.

    2. There will be a face to face interview between candidate and 2 assessors.

    3. The interview will be conducted for at least 30 minutes.

    4. You need to be at the venue at least 10 minutes before the assessment start.

    ReplyDelete
  9. Hi nak tanya.. semasa apply for scholarship, ada section quiz kan? quiz tu mudah ke macam mana?

    ReplyDelete